Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer om personvern for detaljer.

D5L - Teknologi og motorlæregratis eksempel #1

Hva foregår i denne motorsylinderen nå?

  • Drivstoffblandingen antennes og stemplet skyter fart nedover
  • Stempelet suger inn olje-/luftblandingen
  • Stempelet skyver eksos gjennom eksosventilen
  • Drivstoff og luft blandes i brennkammeret

Lurer du på noe?

  1. Les forklaringen nøye
  2. Spør oss på chat eller epost
  3. Har du funnet en feil? Tips oss

Skriv kort hva feilen er:

Sender ...

Takk! Rapporten er sendt. Vi ser på det med en gang.

Forklaring

En firetaktsmotor har fire takter, eller bevegelser.

Takt 1: Innsugningstakten (ned)
Innsugningsventilen er åpen. Stempelet går nedover og suger inn blandingen med luft og drivstoff.

Takt 2: Kompresjonstakt (opp)
Innsugningsventilen lukker. Stempelet går oppover og komprimerer drivstoffblandingen.

Takt 3: Arbeidstakt (ned)
Når stempelet er på toppen antennes drivstoffblandingen. I bensinmotorer er det en tennplugg som gjør dette, mens i dieselmotorer er det selve komprimeringen som får blandingen til å eksplodere.

Takt 4: Utblåsningstakt (opp)
Eksosventilen åpner og stemplet dytter eksosen ut.

Både bensin- og dieselmotorer kan være firetaktsmotorer.